טיפים לנהיגת לילה בטוחה

פורסם ב- 05/01/2014 בשעה 10:41

הערב יורד, העצים והנוף מסביב נעלמים, ובכלל כל מה שקורה על הכביש לא דומה למה שהיה לפני שעה. לא רואים כלום, הדלקת אורות מעבר, אך גם הפנסים שלך מאירים למרחק שבין 50 עד 100 מטרים בלבד.

בתנאי ראות כאלה ברור שעליך להיכנס לדריכות אחרת, הריכוז חייב לעלות ובהתאם לכך ההתנהגות שלך בכביש.

מחקרים מראים כי 90% מתגובות הנהג קשורים בקשר ישיר לראייה תקינה של הכביש, כל שינוי של מזג האוויר כמו: גשם, ערפל, שלג או רדת החשיכה והכניסה אל תוך הלילה גורמים לתגובת הנהג להיחלש ביחס לראות הכללית, לעומק המרחק בינו לבין הנהג שלפניו, ולגוונים השונים של האורות.

עובדה: בלילה יש פי שלושה יותר תאונות מאשר במשך היום

עובדה: בלילה יש פי שלושה יותר תאונות מאשר במשך היום

עובדה: בלילה יש פי שלושה יותר תאונות מאשר במשך היום. אחת הבעיות הקשות הנוצרות בלילה היא בעיית הסינוור הנובעת מסוגי פנסים שונים, תחזוקת הפנסים ברכב על ידי הנהגים, ניקיון הפנסים, כיוונון הפנסים ועוד, המשליכים לא רק על ראייתו של הנהג את הכביש, אלא גם על הנהגים המשתמשים בדרך הנגדית וסופגים סינוור לא נעים ובעייתי מהפנסים שאינם מתוחזקים כהלכה.

אם כך כיצד עליכם להיערך לנהיגת לילה? מה הם הטיפים שלנו אליכם:

  • טיפ # 1
    לראות ולהיראות – הפנסים של הרכב הם הדרך היחידה לראות ולהיראות בשעות הלילה. יש להקפיד על פנסים תקינים ומופעלים. חלק בלתי נפרד מתקינות הפנסים הוא ניקיון הפנסים, הקדמיים והאחוריים. פנסים מלוכלכים, בפרט הקדמיים, מפחיתים במידה ניכרת את יעילות מערכת התאורה של הרכב. יש להקפיד על ניקיון הפנסים ולהבטיח רמת תאורה אופטימלית.
  • טיפ # 2
    סינוור קדמי – לא פעם הרכב הנוסע מולנו מפעיל אורות גבוהים וגורם לנו לסינוור. הסינוור עלול להיות מסוכן מאוד: העיניים נעצמות באופן אוטומאטי כדי להגן מפני הסינוור. זה יכול לגרום לאובדן התמצאות, סטייה מהמסלול ואף להתנגשות עם הרכב שבא מולנו. כדי להימנע מכל זה, יש להסיט את המבט לימין הדרך ולכוון את הניווט שלנו בדרך באמצעות הפס הצהוב המסמן את השוליים. כך תישמרו על קשר עין רצוף עם הכביש ותמנעו סטייה מהמסלול. בנוסף, האטו את מהירות הנסיעה שלכם, ואותתו על ידי הבהוב קצר עם האורות הגבוהים שלכם, על מנת שהנהג שבא ממולכם יבין שהוא נוסע עם אורות גבוהים ומסנוורים. ברוב המקרים הנהג שבא מולכם ינמיך את האורות הגבוהים ובכך תצאו מכלל סכנה.
  • טיפ# 3
    סינוור אחורי – פעמים רבות הרכב הנוסע מאחור משתמש באורות גבוהים ומסנוורים, המשתקפים במראות שלכם וגורמים לכם לסינוור. גם כאן יש מספר דברים שתוכלו לבצע: תוכלו להסיט את המראה המרכזית למצב לילה המונע סינוור, תוכלו להסיט את המבט לימין הדרך אל הפס הצהוב המסמן את השוליים, כדי לשמור על קשר עין רציף עם הדרך ולמנוע סטייה מהכביש. בנוסף, האטו את מהירות הנסיעה והפעילו את מערכת האיתות הכללית, הגורמת לארבעת פנסי האיתות של הרכב לאותת, כדי לסמן לרכב שמאחור כי הוא מסנוור אתכם, וכי עליו להנמיך את אורות הדרך שלו. ברוב המקרים, הנהג מאחור יבין את האיתות שלכם וינמיך את אורות הדרך.
  • מניעת סינוור שלכם את הרכבים האחרים – עם רדת החשיכה הפעילו את אורות המעבר של הרכב והימנעו משימוש מוגזם באורות הדרך (האורות הגבוהים). השתמשו באורות דרך רק לזמנים קצרים ורק בתנאי שאין רכבים במסלול הנגדי או שהרכב הנוסע לפניכם נמצא במרחק מאה מטרים לפחות, כדי למנוע סינוור מאחור. אין להשתמש באורות ערפל ללא סיבה (ערפל זו סיבה), שכן מדובר באורות גבוהים מאוד ומסנוורים ואין סיבה להשתמש בהם שלא לצורך.

נתונים סטטיסטיים מראים כי תאונות קטלניות רבות נובעות מ"נהג שנרדם על ההגה"

נתונים סטטיסטיים מראים כי תאונות קטלניות רבות נובעות מ"נהג שנרדם על ההגה"

  • עירנות גבוהה – נתונים סטטיסטיים מראים כי תאונות קטלניות רבות נובעות מ"נהג שנרדם על ההגה". עייפות מצטברת משפיעה על התנהגות הנהג בכל שעות היום, אך בפרט עם רדת החשיכה, עייפות גורמת לירידה משמעותית ברמת הריכוז מה שגורם לירידה בזמן התגובה של הנהג. אם כך מה ניתן לעשות עם רדת החשיכה ובמצב של עייפות מצטברת? במידה והפעלתם חימום ברכב, הנמיכו את החימום ואף כבו אותו – חימום גורם לתחושת נמנום הנגרם מרמת חמצן נמוכה. גם עם הפעלתם חימום, הורידו את החלון מעט ואפשרו כניסת אוויר טרי לרכב. אם בכל זאת העייפות מתגברת, עצרו בתחנת דלק קרובה להתרעננות, שתו קפה חזק או מים, איכלו חטיף אנרגיה ושטפו את הפנים במים קרים.
  • שמירת מרחק – אחד הגורמים המשמעותיים בתאונות דרכים הוא שמירת מרחק. ובלילה חשוב להקפיד על שמירת מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם. החשיבות של שמירת מרחק רב יותר היא בהרחבת שדה הראייה שלכם והגדלת זמן התגובה שיורד עם רדת החשיכה. הגדלת המרחק בכמה מטרים יכול להיות ההבדל בין בלימה יעילה לתאונה מחרידה.
  • משקפיים ועדשות – על פי חוק  חלה חובה על מרכיבי משקפיים או עדשות לנהוג עם עזרי הראיה. אי שימוש במשקפיים/עדשות יכול להוות בעיה מול חברת הביטוח במקרה של תאונה. במקרה של נהיגת לילה הצורך הזה עולה משמעותית, גם אם מדובר במספר קטן, שנדמה לכם כי הוא זניח. מומלץ להשאיר בתא הכפפות זוג משקפים רזרבי.
  • מהירות הנהיגה – נהיגת לילה מאופיינת בהגבלת שדה הראיה וירידה בזמן התגובה של הנהג, לכן למרות שנדמה כי הדרך מאפשרת והרכב יכול לעמוד במהירויות גבוהות, מומלץ להוריד קצת את הרגל מהגז ולהוריד את מהירות הנסיעה. תכבדו את החושך בנהיגה רגועה ובטוחה יותר, הימנעו מעקיפות מיותרות – אולי ההגעה ליעד תתארך בכמה דקות – אבל סביר להניח שתגיעו בשלום.

 שימוש בחלופות – אם אתם לאחר יום עבודה ארוך ומתיש או לאחר בילוי לילי סוער ואתם מרגישים עייפות קשה, תנו למישהו אחר, עירני יותר, לנהוג או שתוותרו על הנהיגה, השתמשו בתחבורה ציבורית או במונית. מובן שזה צעד מעט קיצוני, אך הוא שמור לרגעים בהם אתם חשים עייפות קיצונית וניתן לומר כי ברגע שהתחלתם בנסיעה "הרגשתם שאתם עוד רגע נרדמים". אל תשחקו עם גורלכם וגורלם של אנשים אחרים שמשתמשים בכביש יחד אתכם – גלו אחריות ועשו את המעשה הנכון, גם אם הוא קיצוני.

 לסיכום: רוב התאונות נגרמות על ידי "הגורם האנושי" תבחרו להיות הגורם האנושי האחראי על הכביש. זה שמבין את כובד האחריות שבנהיגה – אחריות על חייכם, על חיי הנוסעים שברכב יחד אתכם וחייהם של אנשים אחרים שמשתמשים בכביש. סע בזהירות בלילה וביום.

במתחם מומחי רכב גליל עליון מבצעים בדיקת אורות כחלק מבדיקת הרכב לחורף. שירות העולה לכם 30 ₪ בלבד ויכול להציל את חייכם וחייהם של אחרים. לתיאום הגעה למוסך לבדיקת חורף חייגו: 04-694-5200


אין תגובות, תהיה הראשון להגיב!